sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Kevättä ilmassa






Hiljalleen alkaa hiipiä sellainen jännä kutina, että ehkä se kevät todella on tulossa. Muutaman viimeisen päivän ajan päivällä lämpötila on pysynyt jo plussan puolella, ja meidän kotiparkkis on muuttunut loskajärveksi. Mutta aurinko paistaa, linnut laulaa ja ennen kaikkea sen huomaa mielialassa. Raskaankaan työpäivän jälkeen ei ole niin väsynyt ja lopeen uupunut, ettei jaksaisi hymyillä kuin mielipuoli auton ratissa kotia kohti ajaessa. 

Ja sitä paitsi Korkeasaaren karhutkin heräsi jo talviunilta!!!





maanantai 11. maaliskuuta 2013

Elokuva bongailua.

Olen tässä parisen päivää sairastellessani tutustunut enemmän sotaelokuvien ja minisarjojen pariin. En ole koskaan erityisemmin halunnut katsoa kyseistä genreä, koska olen aina mieltänyt ne ällötäviksi verenvuodatus elokuviksi, jossa suolet lentelee, eikä juonesta pääse kiinni sitten millään. Tulinpa todistaneeksi tämän täysin vääräksi, kun aloin katsoa Band of Brothersia, kuumepäissäni kun en muutakaan keksinyt. 



Toki olen katonut perinteiset Saving Private Ryanit, Pearl Harborit ja We Were Soldiersit, mutta siihen se on jäänyt. Nyt menossa on The Thin Red Line. Ja olen koukussa. Tietysti en vieläkään voi sanoa että kokisin suurta mieltymystä veren vuodatukseen, mutta elokuvat jotka olen katsonut, ovat pääpiirteittäin perustuneet tositapahtumiin ( toki vain jenkkien näkökulmasta), ja sen puolesta mielettömän mielenliintoisia. Ja niistä todellakin löytyy juoni ja henkilöt ovat mielettömän laaja-alaisia. 

Onhan täällä muutaman kerran ollut pahasti tippa linssissäkin. Johtuu varmaan tästä äärettömästä väsymyksestä, eikö vaan ;) 

Steven Spielberg ja Tom Hanks ovat Band of Brothersin ja The Pacificin suhteen tehneet yhteistyötä ja halunneet kertoa tarinat suurelle yleisölle. Ja siis pakkohan projekteista oli tulla jotain hyvää jos Tom Hanksilla on jotain tekemistä asian kanssa. Seuraavaa elokuvaa odotellessa. Tora Tora Tora odottelisi hyllyssä, ja siitä saisi taas tarinan hiukan eri persaktiivistä. 


Ihanaa alkuviikkoa kaikilla, jotka eivät pode flunssaa pedin pohjalla. Onneksi on kattava leffakokoelma. 

(kuvan lähde: imdb.com)

sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Lazy sunday

Sunnuntait on tehty laiskottelua varten, tosin tänään mielessä oli jotain muuta kuin tämä. Olin suunnitellut raskaan työviikon jälkeen ulkoilua ja aurinkoa mutta pedin pohjalla on tää päivä tullut vietettyä. Se nenän pohjukoissa kutitellut flunssa taisi nyt sitten iskeä päälle. Nasolin ja finrexin on ollut tosi ystäviä aamusta asti. Nyt on onneksi vielä pari päivää vapaata edessä joten eiköhän tää selätetä. Kunnon työntekijähän sairastaa omalla ajallaan.

keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

Kevättä kohti keltaisessa.

Olen etsinyt jonkun aikaa sitä täydellistä laukkua. Kevät laukkua, jonka tuo pilkettä silmäkulmaan ja piristystä harmaaseen arkeen. Tietysti tässä kohtaa kun sen menin löytämään menin myöskin romuttamaan "älä osta mitään netistä"- vannomukseni, jota olen jo kuukauden verran pitänyt. Nettikaupat kun on ehdottomasti yksi suurimmista heikkouksistani. 

Kuitenkin laukku alkoi houkutella niin valtavasti, ja siis mistäs muualta nyt enää löytäisin vastaavaa kun kerran olen silmäni iskenyt yhteen täydelliset ominaisuudet omaavaan yksilöön.
Varmasti viikon sisällä oveeni kolkuttelee kuljetus mies joka tuo minulle tämän: 




Kuvan värit toki eivät anna oikeutta alkuperäiselle kuvalle, sillä jollain tasolla tietotekniset taitoni eivät päässeet oikeuksiin ja jouduin ottamaan kuvan tietokoneen ruudusta. Toisin sanoa tumpeloin aivan totaalisesti ja meinastin sekoittaa koko koneen xD Koin kuitenkin mukavammaksi tehdä näin, kuin että olisin postannut pelkän linkin. 

Tämä ihanuus tulee piristämään kevät-talveani niin paljon. Ja vielä puoleen hintaan. Boozt.comissa sattui olemaan alennusmyynti, josta komistuksen bongasin. 

lauantai 23. helmikuuta 2013

Päivän Biisi.

Tiistaita kuumeisesti odotellen, auton sterkoissa pauhaa......








Kauan on odotettu The Killesin suomen keikkaa ja vihdoin se aika alkaa olla käsillä. Tästä vähän fiilistelyä ennen sitä live kamaa <3 

tiistai 19. helmikuuta 2013

Andthatswhoiam...

Nyt matkitaan ja antaumuksella. Mutta ajatus lausahdusten takana on aivan ihana. Tulevien kuvien ja ajatusten siivittämänä on pala minua. Ajatuksia ja faktoja. 
Bongasin vastaavan idean More to Love blogin Mimmin postaamana ja ihastuin. Tässä sitä mennään sitten oman version kanssa: 






I fall in Love with Words ja sen todellakin teen usein. Ostin kirjan "Love letters of Great Men" Katsottuani Sinkkuelämää elokuvan koska kirjeet Carrien lukemana kuulosti vain niin ihanilta. Elokuvista tai ohjelmista kuulemia lainauksia on pakko lahteö googlettamaan heti jotta saisin tietää lisää. Kirjat vie mennessään. 
I love spendin money on books. Period. Kirjakauppa on meikäläisen paratiisi. Ja kirjastot. Tosin kirjastoissa on se ongelma että ne kirjat pitää viedä sinne takaisin. Unelmani aivan naperosta saakka on sellanen samanlainen kirjasto, jonka Belle saa Hirviöltä, Kaunottaressa ja Hirviössä. 




I dream of seeing the Northern Lights koska en ole koskaan niitä nähnyt. Vaikka pienenä Pääsiäiset tai hiihtolomat vietettiin aina lapissa, en silti koskaan ole nähnyt kyseisiä valoelämyksiä. Ja haluaisin myös tietää kuuluuko niistä oikeasti sellainen pieni ritinä, kuten joku joskus on väittänyt. 

I love Penguines. Pitääkö perustella enemmän? Pingviinit on varmasti yksi maailman hellyyttävimmistä eläimistä. Kirjahyllyn reunalla istuu edelleen pieni pehmolelu pingiivini nimeltään Lolo. 



I wish I could play an instrument. Kitaraa jo tarkennetaan hieman. Äidin mielestä olin pienenä niin ADHD etten olisi malttanut opetella kunnolla ja sitten olisi mennyt rahat hukkaan. Nyt olen niin saamaton etten vain saa aikaiseksi. Tällä hetkellä tyytyisin ikiomaan privaatti kitarasankariin. 

I can´t live without Music. Yritin kerran ajaa Kotipuoleen hiljaisessa autossa mutta se teki vain vainoharhaiseksi kun kuuli kaikki auton omat kolinat. Kotona ollessani pitää olla aina jotain taustahälyä, radio tms. Ja kaikessa yksinkertaisuudessaan musiikki on aina ollut mulle se tapa purkaa. Kiukkua, surua, iloa... Mitä vaan. Ja keikat on vaan parhautta. Se on syy miksi tehdä töitä ja raataa niskalimassa että pääsee sitten keskelle halia tuhansien ihmisten keskelle kokemaan ja kuulemaan jotain mikä saa silmäkulmat kostumaan ja kurkun käheäksi laulamisesta. 




I´m a good Friend. Tai ainakin yritän olla. Hyvien ystävien voimalla jaksaa läpi harmaan kiven. Sillonkin kun tuntuu ettei jaksaisi. Oman elämäni aikana olen saanut todistaa sen välillä vähän turhan kirjaimellisesti. Olen yrittänyt antaa ystävilleni takaisin sen rakkauden ja välittämisen mitä itse olen heiltä saanut. Ja vaikka välillä unohtuukin sanoa se ääneen niin tietää silti että se toinen on siellä puhelimen päässä tai odottaa ovella kun hyppään autoon ja kaipaat olkapäätä. 

I want to stop bullying. Kiusaamisen uhrina ja entisen kiusaajan tyttärenä asia on aika herkkä pala. Kiusaaminen on jättänyt pysyvät jäljet, mutta toisaalta omalla kohdalla tehnyt myös hemmetin kovaksi ja vahvaksi. Epävarmuus kulkee mukana aina, mutta sisu on kasvanut siihen ettei periksi anneta kun joku sanoo pahan sanan. Jos kiusaajat edes yhdeksi päiväksi saataisiin vastakaiseen asemaan ja tuntisivat saman mitä itse saavat toiset tuntemaan, muuttuisi maailmassa paljon. Jälkiviisaana ei ole helppo lähteä sanomaan, että olisi pitänyt puuttua. Liian suuri osa nykynuorten pahasta olosta johtuu kiusaamisesta. 



I have at least one tattoo. Ja nyt on ainakin sellainen olo, että siihen yhteen jäädään. Pientä "pinta remonttia" tatuointi ehkä kaipaisi. Hieman jotain yksityiskohtaa ympärille. Mutta ei enempää. Saatan ehkä toteuttaakin asian lähitulevaisuudessa. Jossain vaiheessa ihmettelin miten kaikki sanovat että yhden jälkeen tulee toinen ja sen jälkeen vielä lisää, koska tatuointeihin jää koukkuun. Ei tainnut käydä minun kohdalla näin. 


I miss Summer. Juhannuslapsena kesä on lähellä sydäntä. Tää loputon talvi alkaa käydä jo hermoon. Hihkuin ilosta tänään kun kotiin ajaessani huomasin työmiesten roudaavan niita jumalattoman kokoisia lumivuoria talojen nurkilta pois. Jospa se kevät tulisikin ihan pian. Ja sitten Kesä. 


I love balloons. Sisäinen lapseni ei kuole koskaan. Ilmapallot, saippuakuplat, pomppulinnat. Näkisitte vaan sen reaktion. Ilmapallot saavat aina mahan kuplimaan ihanasti. 



I love the Lion King. Pienestä saakka Disneyn ehdoton suosikki. Vaikka vieläkään en voi katsoa sitä kohtaa, jossa Mufasa on just kuollut ja Scar hiippailee paikalle varjoista. Pienenä pelkäsin sitä aivan sairaasti, nyt se vaan karmii vähintään yhtä paljon. Vuorosanat ja laulut osaan edelleen ulkoa. Suomeksi ja Englanniksi. 

I Love Popcorn. Elokuvia varten tarvitaan ainakin se toiseksi suurin saavi. Ja varmasti saan sen tyjäksi ennen loppua. Kunnon voin makuiset popcornit on silkkaa parhautta. 



I hate nothing more than having to wake up early. Mikä sinänsä on erittäin hankalaa kun tekee kolmivuorotyötä. Työvuoroautomonian ansiosta tosin listani ovat aika iltavuoropainotteisia. 

I love Gilmore Gilrs. Lorelai Gilmore on ehdottomasti yksi suurimmista idoleistani vaikka onkin fiktiivinen hahmo. Se miten hän ottaa vastaan haasteet joita elämä potkii päähän on aivan mahtavaa. Puhumattakaan siitä miten hyvälle tuulelle ohjelmasti yleisesti vain tulee. Joidenkin mielestä noloa, muttan omasta mielestä aivan mahtavaa. 



I´m really not a morning person. Kuten edellisestä kohdasta varmasti voi päätellä. Asun kahden muun kämppiksen kanssa pienessä kommuunissamme ja aamun "kommunikaatiot" tapahtuu lähinnä hymähdysten ja murahdusten välityksellä. Auta armias jos joku erehtyy puhumaan ennen kuin olen ehtinyt kunnolla herätä. 

I´m comfortable with silence. Joskus sitä jopa kaipaa täydellisen hiljaisuuteen. Joo nyt taas puhuin itseni pussiin sen "I can´t live without music"  kohdan kanssa. Mutta poikkeus vahvistaa säännöt. Toisinaan ihaninta mitä tiedät on se että voi maata mökkilaiturin nokassa jalat kohti vettä roikkuen niin että ainoat äänet on aaltojen liplatus ja satunnaiset lokin kirkaisut. (Tietysti yleensä siinä vaiheessa Pappa -kulta kaahaa traktorilla alas mäkeä).


I´m the kind of person who gets excited about birthdays. Ja yleensä enemmän muiden syntymäpäivistä. Äidillä ole juuri syntymäpäivät ja tänään saavuinkin kotipuolesta äiteen syntymäpäiviä juhlistamasta. Äiti oli aivan mielettömän innoissaan ja toisaalta harmissaan kun kerroin syntymäpäivälahjan saapuvan postissa aivan lähipäivinä. Äiti pääsee hemmotteluhoitoon, ja lahjokortilla näemmä kesti hetken saapua. Viime kesänä taas eräs ystäväinen valitteli ikäkriisiä, että lapsena synttäri oli aina paljon hauskempaa. Järjestin hänelle lasten kutsut. Täytekakku kynttilöineen ja Hello Kitty- tötterö hatut. Siitähän kaveri ilahtui. Omat synttärit viettäisin mieluummin siellä mökkilaiturin nokassa. 



Kuvien lähde löytyy täältä: andthatswhoiam (where I got the pictures.)